Българската музикална култура през 20-те и 30-те години на XX век (2017)Българската музикална култура през 20-те и 30-те години на XX век (2017)Българската музикална култура през 20-те и 30-те години на XX век (2017)Българската музикална култура през 20-те и 30-те години на XX век (2017)
  • НМА
    • История
    • Структура
    • Преподаватели
    • Стратегия и мисия
    • Студентски съвет
    • Нормативна уредба
    • Управление на качеството
    • Обяви и конкурси по ЗРАСРБ
    • Доктор хонорис кауза
    • Международна дейност
    • Наем на зали
    • Профил на купувача
    • Финансови отчети
  • ОБУЧЕНИЕ
    • Студенти
    • Докторанти
    • Кариерен център
  • ПРИЕМ
    • Предварителен прием – 2025/2026
    • Кандидатстудентски консултации 2025 г.
    • Редовен прием /юни – юли/ – 2025/2026
    • Кандидатстудентски справочник
    • Бакалавър
    • Магистър след средно образование
    • Магистър след бакалавър
    • Докторанти
    • Чуждестранни студенти
    • Признаване на висше образование
    • Подготвителен курс
    • Следдипломно обучение
    • Продължаващо обучение
  • НАУКА
    • Издания
    • Конференции
    • Издателство
    • Академичен център за НХТД
    • Регистър на научната дейност
  • КАРИЕРЕН ЦЕНТЪР
  • КОНТАКТИ
  •  

Българската музикална култура през 20-те и 30-те години на XX век (2017)

  • Начало
  • Издания Академични пролетни четения
  • Българската музикална култура през 20-те и 30-те години на XX век (2017)
ИЗТЕГЛИ ЕЛЕКТРОННА ВЕРСИЯ

VII Академични пролетни четения 2017

БЪЛГАРСКАТА МУЗИКАЛНА КУЛТУРА

ПРЕЗ 20-ТЕ И 30-ТЕ ГОДИНИ НА XX ВЕК

(сборник статии от научна конференция с международно участие)

* * *

Съставител и редактор:

проф. д-р Анда Палиева

Превод на резюметата на английски:

Северин Василев

Корица:

Елена Жекова

Предпечат:

Бойка Починкова

Печат:

Дайрект Сървисиз

* * *

Издава:

Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ / „Марс 09“

Българска, първо издание, 2017

ISSN 1314-9261

* * *

СЪДЪРЖАНИЕ

От съставителя (9)

Проф. д-р Наташа Япова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)

Две тези относно българската музика и българския символизъм (11)

Проф. д-р Михаил Неделчев (НБУ)

Присъстващи и отсъстващи школи и направления на късния литературен модернизъм в 20-те – 30-те години (26)

Проф. д-р Нева Кръстева (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)

Тоналността като заглавие на литературна творба. Сis moll на Пенчо Славейков (66)

Проф. д.изк. Кристина Япова (ИИИзк. – БАН)

Изопачаването и неговите прояви в историческото съзнание (върху примера на църковната музика в България от 20-те и 30-те години) (79)

Васил Макаринов (Национален политехнически музей)

Родното, модернизмът и неокласицизмът в архитектурата на България през 1920-те и 1930-те години (91)

Проф. д-р Александър Грозев (НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“)

Българското кино между подражателството и модерността (108)

Д-р Таня Станева

Основни тенденции в българското изобразително изкуство през 20-те и 30-те години на ХХ век (123)

Д-р Светлана Нейчева (Холандия)

Към въпроса за генезиса на модерното в естетическото и творческото мислене на Димитър Ненов през 20-те и началото на 30-те години (134)

Гл. ас. д-р Полина Антонова (ИИИзк. – БАН)

Непознати фрагменти от словесния архив на Димитър Ненов (1901 – 1953) (169)

Проф. д-р Ромео Смилков (АМТИИ – Пловдив)

Четири пиеси за пиано от „дрезденския период“ на Димитър Ненов (182)

Божидар Добрев (Германия, България)

Енигмата Хераклит Несторов в рамката на българската музика през 20 – 30-те години на ХХ век (187)

Проф. д-р Ангелина Петрова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИИИзк. – БАН)

Стоян Брашованов и неговата дисертация „За ритмиката и метриката на българската народна песен“ от 1922 – щрих към основите на музикологията унас (196)

Проф. д.изк. Eлисавета Вълчинова-Чендова (НБУ, ИИИзк. – БАН)

Още за диалога България – Европа в българската музика между двете световни войни (из професионалната кореспонденция на Петко Стайнов) (204)

Проф. д-р Емилия Коларова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)

Любомир Пипков в Париж и диалогът „традиция – модерност“ (221)

Проф. Павел Герджиков (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)

Накратко за първите ми срещи с вокалната лирика на Любомир Пипков (229)

Проф. д.изк. Виолета Дечева (НБУ)

Музикалното измерение в театъра на Райнхард, или за съучастието на Панчо Владигеров в неговото създаване (232)

Проф. д-р Дарина Василева (ШУ „Епископ Константин Преславски“ – Шумен)

За някои социално-психологически аспекти на взаимодействие между изкуство и публика. Българският оперен театър в началото на ХХ век (244)

Проф. д-р Боянка Арнаудова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)

За българския балет, за историческия модел Змей и Яна и първосъздателя Анастас Петров (255)

Доц. д-р Боряна Мангова (СУ „Св. Климент Охридски“)

Дейността на Народната опера като обект на отражение в сп. Златорог (1920 – 1943) (268)

Проф. д.изк. Розмари Стателова

За един феномен в българската популярна музика през 20-те и 30-те години на ХХ век:: 120 години от рождението на Аспарух Лешников (282)

Проф. д-р Милена Шушулова-Павлова (НБУ)

Полагане на основите на българската клавирна школа (20-те и 30-те години на ХХ в.). Андрей Стоянов и Иван Торчанов – проводници на европейските традиции в българската клавирна култура (289)

Доц. д-р Стефка Венкова (ИИИзк. – БАН)

Основополагащата дейност на Николай Ив. Николаев в българската църковна музика в началото на ХХ век (302)

Д-р Албена Найденова (Виена)

За комплексността на музикалния интелект на първия български професионален

кларинетист Симеон Панчев (1898 – 1952) (316)

Гл. ас. д-р Петя Стефанова (РУ „Ангел Кънчев“ – Русе)

Нено Димов и духът на музикалното време (322)

Гл. ас. д-р Диана Данова-Дамянова (ИИИзк. – БАН)

Христо Илиев/Леков и Константин Загоров – казанлъшката жилка в записваческата група на Васил Стоин (328)

Доц. д-р Росица Драганова (ИИИзк. – БАН, Френски колеж „Виктор Юго“)

За една тетрадка по „нотно пение“ от 1935/36 учебна година (344)

Резюмета на английски език (353)

Сподели

Партньори

Партньори

За НМА

Националната музикална академия “Проф. Панчо Владигеров” е единственото висше училище за професионални музиканти в България, което включва пълния спектър на музикално-теоретичните и изпълнителски специалности.

Бързи връзки

  • Профил на купувачa
  • Алумни
  • Финансови отчети
  • Управление на качеството
  • Доктор Хонорис Кауза
  • Кариерен Център

Адрес 1:

бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ № 94,
София 1505,

Адрес 2:

ул. „Людмил Стоянов“ № 6,
София 1505,

© 2021 NMA. All Rights Reserved.