ХХ век – време на конфронтации, време на открития (2015)ХХ век – време на конфронтации, време на открития (2015)ХХ век – време на конфронтации, време на открития (2015)ХХ век – време на конфронтации, време на открития (2015)
  • НМА
    • История
    • Структура
    • Преподаватели
    • Стратегия и мисия
    • Студентски съвет
    • Нормативна уредба
    • Управление на качеството
    • Обяви и конкурси по ЗРАСРБ
    • Доктор хонорис кауза
    • Международна дейност
    • Наем на зали
    • Профил на купувача
    • Финансови отчети
  • ОБУЧЕНИЕ
    • Студенти
    • Докторанти
    • Кариерен център
  • ПРИЕМ
    • Предварителен прием – 2025/2026
    • Кандидатстудентски консултации 2025 г.
    • Редовен прием /юни – юли/ – 2025/2026
    • Кандидатстудентски справочник
    • Бакалавър
    • Магистър след средно образование
    • Магистър след бакалавър
    • Докторанти
    • Чуждестранни студенти
    • Признаване на висше образование
    • Подготвителен курс
    • Следдипломно обучение
    • Продължаващо обучение
  • НАУКА
    • Издания
    • Конференции
    • Издателство
    • Академичен център за НХТД
    • Регистър на научната дейност
  • КАРИЕРЕН ЦЕНТЪР
  • КОНТАКТИ
  •  

ХХ век – време на конфронтации, време на открития (2015)

  • Начало
  • Издания Академични пролетни четения
  • ХХ век – време на конфронтации, време на открития (2015)
ИЗТЕГЛИ ЕЛЕКТРОННА ВЕРСИЯ

V Академични пролетни четения 2015

ХХ ВЕК –

ВРЕМЕ НА КОНФРОНТАЦИИ,

ВРЕМЕ НА ОТКРИТИЯ

(сборник статии от научна конференция с международно участие)

* * *

Съставител и главен редактор:

проф. д-р Анда Палиева

Предпечат:

Бойка Починкова

Печат:

Дайрект Сървисиз

* * *

Издава:

Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ / „Марс 09“

Българска, първо издание, 2015

ISSN 1314-9261

* * *

СЪДЪРЖАНИЕ

От съставителя (9)

ПРОЦЕСИ И СЪБИТИЯ

Доц. д.изк. Мария Костакева (Германия)

Светът е звук: природата като модел на организация на музикалните процеси и структури (върху примера на музиката от ХХ и ХХІ век) (11)

Проф. Кети Роману (Европейски университет, Кипър)

Конфронтации, иновации и конвергенции в западноевропейската музика след Втората световна война (23)

Д-р Светлана Нейчева (Холандия)

Редукционизмът в музиката: новаторство или историческа закономерност? (33)

Проф. д.изк. Наталия Гаврилова (Московска консерватория)

Конфликти, открития и традиции в музиката на ХХ век (50)

Людмила Лейпсон (Германия)

Феноменът глобализация в музиката на ХХ век (60)

ПЕРСОНАЛИИ

Елена Милойкович-Джурич (Сръбска академия на науките и изкуствата – Белград)

Приносът на композитора Душан Радич към сръбската култура (69)

Проф. д.изк. Олга Синелникова (Кемеровски държавен университет за култура и изкуство)

Оперите на Родион Щчедрин по сюжети на Николай Лесков (80)

Веселин Байчев

От „Лейди Макбет“ до „Катерина Измайлова“ на Шостакович (99)

Адриана Сабо (Университет за изкуства – Белград)

Друг за другите: Дариус Мийо и джазът (120)

ЖАНРЪТ – ОБРАЗЦИ И СИНТЕЗИ

Проф. д.изк. Ирина Гребнева (Далекоизточна държавна академия за изкуства, Владивосток)

Цигулковият концерт през ХХ век: обосновка на идентичността на жанра (119)

Милан Милойкович (Академия за изкуства – Нови Сад)

Начин на работа и значение на Synthi 100 – примери у Симо Лазаров (България) и Пол Пиньон (Югославия) (128)

Илия Граматиков (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)

Пасионът по Лука (1728) от Телеман и Пасионът по Лука (1966) от Пендерецки. Некаузални съответствия и валидност на традицията (138)

Д-р Мариян Георгиев (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)

Произведения за състав от 12/13 струнни в творчеството на българските композитори през 60-те години на ХХ век (152)

Д-р Здравка Хвърката (ПУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив)

Концертният подиум като театрална сцена: „Балетна музика в памет на Игор Стравински“ на Симеон Пиронков. Стилистични паралели. Жанрово-структурен модел (159)

КАТЕГОРИИ И ЕЗИК

Проф. д.изк. Милена Божикова (ИИИзк. – БАН)

Пост-авангард: между минимализма и комплексността. Брайън Фърнихо: музикални категории и композиционен процес (167)

Проф. д.изк. Кристина Япова (ИИИзк. – БАН)

ХХ век – битка, която забравихме (191)

Доц. д-р Ценка Йорданова (ИИИзк. – БАН)

Голямата агонална игра на модерността: експресионизъм vs Neue Sachlichkeit в новата музика на ХХ век (200)

Проф. д-р Ангелина Петрова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИИИзк. – БАН)

Новите граници на интеркултурния проект: пеене и инструментален звук в „Боди резонанс“ от Владимир Панчев (236)

Д-р Албена Найденова (Виена)

„Quarks“ – от квантовата хромодинамика до компютърната композиция на Кристиан Уц (243)

ИСТОРИЧЕСКА РЕТРОСПЕКТИВА

Доц. д-р Валерия Федотова (Институт по изкуствознание, Москва)

Музиката в огледалото на европейското изкуство от първите десетилетия на ХХ век (251)

Проф. д.изк. Стефан Хърков (ШУ „Епископ Константин Преславски“ – Шумен)

Българската музика, представена в списание Der Sturm (263)

Проф. д-р Юлиан Куюмджиев (АМТИИ – Пловдив)

„Възприемах ударите като моя съдба“. Неизвестни документи от архива на Лазар Николов (276)

Проф. д-р Велислав Заимов (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)

Маестро Георги Атанасов – операта „Борислав“ – един век след създаването и поставянето ѝ (288)

Д-р Антония Балева (ПУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив)

Относно „бавната“, „бързата“ и непозната история на музикалния ХХ век (295)

Пенка Казанджиева (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)

Поетика на „извайване на времето“ в киноизкуството. Звук и пространство в документалния филм „Хенри Мур“, 1980 г. (304)

Резюмета на английски език (313)

Сподели

Партньори

Партньори

За НМА

Националната музикална академия “Проф. Панчо Владигеров” е единственото висше училище за професионални музиканти в България, което включва пълния спектър на музикално-теоретичните и изпълнителски специалности.

Бързи връзки

  • Профил на купувачa
  • Алумни
  • Финансови отчети
  • Управление на качеството
  • Доктор Хонорис Кауза
  • Кариерен Център

Адрес 1:

бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ № 94,
София 1505,

Адрес 2:

ул. „Людмил Стоянов“ № 6,
София 1505,

© 2021 NMA. All Rights Reserved.