* * *
Съставител и главен редактор:
проф. д-р Анда Палиева
Предпечат:
Бойка Починкова
Печат:
Дайрект Сървисиз
* * *
Издава:
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ / „Марс 09“
Българска, първо издание, 2015
ISSN 1314-9261
* * *
От съставителя (9)
ПРОЦЕСИ И СЪБИТИЯ
Доц. д.изк. Мария Костакева (Германия)
Светът е звук: природата като модел на организация на музикалните процеси и структури (върху примера на музиката от ХХ и ХХІ век) (11)
Проф. Кети Роману (Европейски университет, Кипър)
Конфронтации, иновации и конвергенции в западноевропейската музика след Втората световна война (23)
Д-р Светлана Нейчева (Холандия)
Редукционизмът в музиката: новаторство или историческа закономерност? (33)
Проф. д.изк. Наталия Гаврилова (Московска консерватория)
Конфликти, открития и традиции в музиката на ХХ век (50)
Людмила Лейпсон (Германия)
Феноменът глобализация в музиката на ХХ век (60)
ПЕРСОНАЛИИ
Елена Милойкович-Джурич (Сръбска академия на науките и изкуствата – Белград)
Приносът на композитора Душан Радич към сръбската култура (69)
Проф. д.изк. Олга Синелникова (Кемеровски държавен университет за култура и изкуство)
Оперите на Родион Щчедрин по сюжети на Николай Лесков (80)
Веселин Байчев
От „Лейди Макбет“ до „Катерина Измайлова“ на Шостакович (99)
Адриана Сабо (Университет за изкуства – Белград)
Друг за другите: Дариус Мийо и джазът (120)
ЖАНРЪТ – ОБРАЗЦИ И СИНТЕЗИ
Проф. д.изк. Ирина Гребнева (Далекоизточна държавна академия за изкуства, Владивосток)
Цигулковият концерт през ХХ век: обосновка на идентичността на жанра (119)
Милан Милойкович (Академия за изкуства – Нови Сад)
Начин на работа и значение на Synthi 100 – примери у Симо Лазаров (България) и Пол Пиньон (Югославия) (128)
Илия Граматиков (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Пасионът по Лука (1728) от Телеман и Пасионът по Лука (1966) от Пендерецки. Некаузални съответствия и валидност на традицията (138)
Д-р Мариян Георгиев (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Произведения за състав от 12/13 струнни в творчеството на българските композитори през 60-те години на ХХ век (152)
Д-р Здравка Хвърката (ПУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив)
Концертният подиум като театрална сцена: „Балетна музика в памет на Игор Стравински“ на Симеон Пиронков. Стилистични паралели. Жанрово-структурен модел (159)
КАТЕГОРИИ И ЕЗИК
Проф. д.изк. Милена Божикова (ИИИзк. – БАН)
Пост-авангард: между минимализма и комплексността. Брайън Фърнихо: музикални категории и композиционен процес (167)
Проф. д.изк. Кристина Япова (ИИИзк. – БАН)
ХХ век – битка, която забравихме (191)
Доц. д-р Ценка Йорданова (ИИИзк. – БАН)
Голямата агонална игра на модерността: експресионизъм vs Neue Sachlichkeit в новата музика на ХХ век (200)
Проф. д-р Ангелина Петрова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИИИзк. – БАН)
Новите граници на интеркултурния проект: пеене и инструментален звук в „Боди резонанс“ от Владимир Панчев (236)
Д-р Албена Найденова (Виена)
„Quarks“ – от квантовата хромодинамика до компютърната композиция на Кристиан Уц (243)
ИСТОРИЧЕСКА РЕТРОСПЕКТИВА
Доц. д-р Валерия Федотова (Институт по изкуствознание, Москва)
Музиката в огледалото на европейското изкуство от първите десетилетия на ХХ век (251)
Проф. д.изк. Стефан Хърков (ШУ „Епископ Константин Преславски“ – Шумен)
Българската музика, представена в списание Der Sturm (263)
Проф. д-р Юлиан Куюмджиев (АМТИИ – Пловдив)
„Възприемах ударите като моя съдба“. Неизвестни документи от архива на Лазар Николов (276)
Проф. д-р Велислав Заимов (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Маестро Георги Атанасов – операта „Борислав“ – един век след създаването и поставянето ѝ (288)
Д-р Антония Балева (ПУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив)
Относно „бавната“, „бързата“ и непозната история на музикалния ХХ век (295)
Пенка Казанджиева (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Поетика на „извайване на времето“ в киноизкуството. Звук и пространство в документалния филм „Хенри Мур“, 1980 г. (304)
Резюмета на английски език (313)