XII Академични пролетни четения
ИДЕЯ – ИДЕАЛ – ИДЕОЛОГИЯ
Музикалната култура в България
през втората половина на ХХ век
28 и 29 април 2022 / 10:00 / аудитория № 48
Академични пролетни четения е национална научна конференция с международно участие, организирана от катедра „История на музиката и етномузикология“ към Теоретико-композиторския и диригентски факултет на НМА. Конференцията се провежда ежегодно от 2011, като всяко издание е посветено на определена тема с актуално значение за музикалната наука – както по отношение на нови или недостатъчно изследвани обекти, така и във връзка с прилагането на съвременна научна методология.
Всяка история, включително и тази на музиката, подлежи на нови препрочити. И не защото обектите ѝ са се променили или защото съвременните историци са по-добри от предишните, а защото днес въпросите, които се отправят към миналото, са различни от отправяните вчера. Към това в българската историография се добавя и обстоятелството, че именно историческото музикознание е понесло най-тежко рестрикциите на нормативната идеология, в резултат на което методът е изкривявал изследователския обект, лишавайки го от историческа достоверност.
Това е и задачата на научния форум – да отправи критически поглед към музикалната история, да попълни изворите с нови свидетелства, да осветли тъмните места, останали такива неволно или умишлено.
Във форума участват изследователи от България и чужбина, както музиколози, така и учени от сферите на другите изкуства.
Всяка година представените на конференцията доклади се публикуват в печатен сборник.
Повече за издадените до дози момент сборници – виж тук.
* * *
Покана за участие в научната конференция
XII АКАДЕМИЧНИ ПРОЛЕТНИ ЧЕТЕНИЯ – 2022
Катедра „История на музиката и етномузикология“ към Теоретико-композиторския и диригентски факултет на НМА „Проф. Панчо Владигеров“ отправя покана за участие в предстоящите Академични пролетни четения – 2022. Дванадесетото поредно издание на ежегодно организирания от катедрата национален научен форум с международно участие е предвидено за 28 и 29 април 2022 в зала № 48 на Академията.
Темата на новото издание е:
ИДЕЯ – ИДЕАЛ – ИДЕОЛОГИЯ
Музикалната култура в България през втората половина на ХХ век
Очакваме вашите заявки за участие със заглавие и резюме на предвиждания от вас научен доклад до 28 февруари 2022 на следните имейл адреси:
andypalieva@gmail.com / iliya.gramatikoff@gmail.com
Одобрените за участие в конференцията доклади трябва да бъдат представени в рамките на максимум 30 минути. Планирано е и време за дискусии след отделните тематични панели. Отново се предвижда издаване на сборник с докладите от форума при подбор въз основа на провеждано анонимно рецензиране от специалисти в съответната научна област. Крайният срок за подаване на писмената версия на докладите е 31 май 2022. Допустимият обем на текстовете (с включени бележки под линия) е до 40 стандартни страници.
Темата не е задължително да бъде само строго музикологично разработвана. Тя предполага научно интерпретиране в максимално широк хуманитарен хоризонт или през призмата на различните изкуства (например как музиката присъства в литературата, живописта или киното в България от посочения период, разбира се, предвид обявеното в заглавието отношение идея – идеал – идеология). Както винаги досега, приветстваме участието на изследователи не само от областта на музиката, но и от други научни сфери.
* * *
П Р О Г Р А М А
28 АПРИЛ (ЧЕТВЪРТЪК)
10:00 – 12:00
Встъпителни думи на:
Проф. д-р Сава Димитров
Ректор на Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“
Проф. д-р Кремена Ангелова
Декан на Теоретико-композиторския и диригентски факултет на НМА
Доц. д-р Илия Граматиков
Ръководител на катедра „История на музиката и етномузикология“ към ТКДФ на НМА
* * *
Проф. д-р Анда Палиева
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“
Въведение в темата
Проф. Михаил Неделчев
Нов български университет
Музиката, поезията, живописта на екстаза: тематична доминанта, стилова характеристика или израз на художествена идеология?
Проф. д.изк. Милена Божикова
Институт за изследване на изкуствата – Българска академия на науките
Западноевропейският манифест в музиката след 50-те години на ХХ век през негови български отражения
Д-р Светлана Нейчева (България/Нидерландия)
Време разделно: за идеологията на противопоставянето в българската музикална журналистика от 50-те години на XX век (върху два примера от в-к „Сталинско знаме“)
12:30 – 14:00
Проф. д-р Горица Найденова
Институт за изследване на изкуствата – Българска академия на науките
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“
Идеалът на музикалните фолклористи в идеологемната решетка на „народната“ художествена самодейност между 1954 и 1959
Мирослав Василев
Българско национално радио – Радио Стара Загора
Българското национално радио и Съборът – надпяване: идея – идеология – всенародно движение
Д-р Станимира Уидърз (България/Япония)
Alumna на Академията за творчески и изпълнителски изкуства към Лайденския университет (Нидерландия)
По следите на една идея: проблеми на чуждестранната етномузикология в „българския случай“
15:00 – 16:15
Проф. д-р Наташа Япова
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“
За две шести симфонии. Алеаториката като абсолютна музика (Константин Илиев) и херменевтиката като художествено намерение (Александър Райчев)
Мария Петрова
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“
Ранните инструментални концерти на Георги Арнаудов като опит за дистанциране от идеологически нормативното
Д-р Албена Найденова (България/Австрия)
Владимир Панчев: „Животът ми е в музиката и в откритията на нейния прекрасен свят“
16:30 – 17:30
Гл. ас. д-р Кирил Василев
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Музиката като принцип, тема и сюжет в българската живопис: между идеите за „родно“ и „универсално“
Галя Йотова
Обиталища. Музикалното пространство, конструиращо личната идеология на композитора Божидар Спасов (фотографски опит)
* * *
29 АПРИЛ (ПЕТЪК)
10:00 – 12:00
Доц. д.изк. Мария Костакева (България/Германия)
Митът за прикования Прометей като метафора на българската „авангардна“ музика по времето на Желязната завеса
Доц. д-р Снежина Врангова
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“
Жанрът като идея „in progress“. Дивертименто концертанте за камерен оркестър (1968) от Лазар Николов в пресечната точка на „модела“, творческия идеал и отраженията на историческото време
Проф. д-р Нева Кръстева
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“
Трифон Силяновски: Iustitia fidei и музиката на „безусловно вложеното“
Проф. д.изк. Стефан Хърков
Шуменски университет „Епископ Константин Преславски“
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Естетически позиции, вяра и идеология: щрихи към биографията на Марин Чонев (по повод на деветдесетата годишнина от рождението му)
12:30 – 14:00
Д.изк. Олга Маркова
Национална академия за театрално и филмово изкуство „Кръстьо Сарафов“
Софийски университет „Св. Климент Охридски“
Проф. д-р Емилия Коларова
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“
Между идеята и идеологията. Филмът „Привързаният балон“ на Йордан Радичков, Бинка Желязкова и Симеон Пиронков
Асен Аврамов
Национална академия за театрално и филмово изкуство „Кръстьо Сарафов“
Новият театър и неговият глас. Музика и театър в края на XX век в България – интердисциплинарни взаимодействия
Проф. д.изк. Камелия Николова
Национална академия за театрално и филмово изкуство „Кръстьо Сарафов“
Институт за изследване на изкуствата – Българска академия на науките
Театърът на Леон Даниел – идеал vs. идеология
15:00 – 17:00
Д-р Веселина Антонова
Русенска опера
„Бивши хора“ – основатели на Русенската опера
Пламен Бейков
Русенска опера
Русенската опера между идеологическите рамки и художествения идеал (премиери на опери от български композитори на сцената на Русенската опера в програмата на ММФ „Мартенски музикални дни“ през 60-те – 80-те години на ХХ век)
Проф. д.изк. Розмари Стателова
Институт за изследване на изкуствата – Българска академия на науките
Релацията „идеал – идеология“ при политическата песен: един частен случай
Проф. д-р Ангелина Петрова
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“
Институт за изследване на изкуствата – Българска академия на науките
Несподелени фрагменти от „идеологията“ на 70-те: двойственото дефиниране на публичността в „затворени“ партийни дискусии (1971, 1972, 1974)