Снежина Врангова, Доцент д-рcropped-logo-5-1-e1615472885643.pngСнежина Врангова, Доцент д-рСнежина Врангова, Доцент д-р
  • НМА
    • История
    • Структура
    • Преподаватели
    • Стратегия и мисия
    • Нормативна уредба
    • Управление на качеството
    • Обяви и конкурси по ЗРАСРБ
    • Доктор хонорис кауза
    • Международна дейност
    • Профил на купувача
    • Финансови отчети
  • ОБУЧЕНИЕ
    • Студенти
    • Докторанти
    • Кариерен център
  • ПРИЕМ
    • Кандидатстудентски консултации 2023 г.
    • Предварителен прием 2023-2024
    • Кандидатстудентски справочник
    • Бакалавър
    • Магистър след средно образование
    • Магистър след бакалавър
    • Докторанти
    • Чуждестранни студенти
    • Признаване на висше образование
    • Подготвителен курс
    • Следдипломно обучение
    • Продължаващо обучение
  • НАУКА
    • Издания
    • Конференции
    • Издателство
    • Академичен център за НХТД
    • Регистър на научната дейност
  • АЛУМНИ
  • КОНТАКТИ
  •  
БГ

Снежина Врангова, Доцент д-р

  • Начало
  • Преподаватели
  • Снежина Врангова, Доцент д-р

Доцент д-р Снежина Врангова

Академична длъжност:

Доцент

 

Научна степен:

Доктор

 

Научно-изследователска област:

Музикален анализ: жанр, форма, стил

 

Преподавани дисциплини:

В бакалавърска и магистърска степен:

  • музикален анализ
  • увод в музикалния анализ

В ОНС доктор:

  • Взаимодействие между музикалните форми
  • Музикално-жанров анализ
  • Аспекти на стила в музиката

 

Образование:

 

2010 – Доктор по професионално направление 8.3. Музикално и танцово изкуство

(научна специалност  05.08.02 „музикознание и музикално изкуство“ ВАК)

2005 – НМА „Проф. Панчо Владигеров” – магистър по музикознание, специалност музикален анализ

2002 – ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” Велико Търново – магистър по педагогика, специалност ПОМ

2000 – ВТУ„Св. св. Кирил и Методий” Велико Търново, бакалавър по педагогика, специализация „пиано”

                              

Инструментални конкурси: Национален конкурс “Испания в музиката”, В.Търново, 2002 – първа награда в категория “пиано”; Национален конкурс “Испания в музиката”, В.Търново, 2002 – награда на Ректора в категория “камерни състави”; Първи университетски конкурс за певци и инструменталисти СУ “Св. Климент Охридски”, 1998 – трета награда в категория “пиано” и награда на СБК за най-добро изпълнение на произведение от български композитор.

 

 

 

Публикации:

 

Монография

Врангова, Снежина. От песен към художествена форма в инструменталната музика. София: Хайни, 2017, 326 с.

 

Студии и статии

 

  1. Врангова, Снежина. Двадесет и две вариации за пиано от Любомир Пипков – още един възможен поглед. – В: Музикално-научен алманах “Киприана Беливанова” (година трета). София: Хайни, 2005, сс. 67- 79.
  2. Врангова, Снежина. Соната за цигулка и пиано №1 оп.3 от Пенчо Стоянов – В: Творческият свят на Пенчо Стоянов – сборник материали по случай 75-годишнината от рождението на композитора. София: Хайни, 2006, сс. 79 – 91.
  3. Врангова, Снежина. Българският клавирен концерт в периода 1970 – 1980: жанрова биография или перспектива. – В: Музикално-научен алманах “Киприана Беливанова”. София: Хайни, 2006, сс. 15 – 27.
  4. Врангова, Снежина. Клавирният концерт – жанров модел на идеята за диалога (върху примери от европейската и българската музикална култура) – В: “Европа като културно пространство”. Годишник на Факултет по изкуствата на Югозападен университет „Неофит Рилски”. Благоевград, 2007, с.102-104
  5. Врангова, Снежина. Нов поглед към клавирно-концертната парадигма в творчеството на Панчо Владигеров. – В: История и съвременност. Музикално-научен алманах “Киприана Беливанова”, година 4. София: Хайни, 2007, сс. 96 – 132.
  6. Врангова, Снежина. Българските клавирни концерти и тенденциите в жанровата сфера през седемдесетте години на XX век. – В: Българско музикознание, 2008, №2, сс. 54 – 81.
  7. Врангова, Снежина. Клавирно-концертното творчество на Веселин Стоянов между обективните предпоставки на националния музикален стил и индивидуалното начало. – В: Млад научен форум за музика и танц 3. София: НБУ, 2009, сс. 87 – 108.
  8. Врангова, Снежина. Жанрово-стилистичен синтез в Концерт за пиано и оркестър №5 от Панчо Владигеров. – В: Панчо Владигеров – поглед от XXI век. София: НМА „Проф. Панчо Владигеров“, 2009, сс. 78 – 86.
  9. Врангова, Снежина. Прелюд, ария и токата, 1947-1954, от Марин Големинов през призмата на клавирния концерт. – В: Млад научен форум за музика и танц 4. София: НБУ, 2010.
  10. Врангова, Снежина. Погледи към концертността. – В: Млада наука за  изкуствата, София: М – 8 – М, 2010.
  11. Предговор към панел „Музикални изкуства“. – В: Млада наука за изкуствата. София: М – 8 – М, 2010.
  12. Врангова, Снежина. Современные вариации на тему „Моцарт“ в „Фантазии „Амадей“ для двух фортепиано с оркестром“ болгарского композитора Виктора Чучкова. – В: Петербургское приношение Моцарту. Сб. статей и материалов Международного моцартовского симпозиума, 14-16 апреля 2011 г. СПб.; Тверь: Твер. гос. ун-т, 2012. – 204, 96 – 103. https://www.herzen.spb.ru/main/structure/inst/imtx/1378986615/1378991723/1449498324/
  13. Врангова, Снежина. Раждането на „музикален анализ“ от духа на „Formenlehre“. Развитие и хоризонти пред учебната дисциплина като част от 90-годишната история на музикално-теоретичното образование в България. – В: Ars musica и изкуството на образованието. 90 години държавно висше музикалнотеоретично образование в България. Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“. София: НМА „Проф. Панчо Владигеров“, 2012, сс. 128 – 137.
  14. Врангова, Снежина. „….че нейната задача е да доставя удоволствие и чрез своята красота и изящество да буди възхищение…“ Формата като естетическа представа и музикална същност в творчеството на Веселин Стоянов. – В: Българско музикознание, 2012, №1. сс. 3 – 11.
  15. Врангова, Снежина. Равнища на песенността в инструменталната музика. – В: Академичен форум Интегрална музикална теория, сборник с доклади. София: Хайни, 2013, с. 61 – 72.
  16. Врангова, Снежина. „Fenesta vascia“ в годините на странстване през ХIX век. Музикални и литературно-поетични проекции на песента в творчеството на Ференц Лист, Сигизмунд Талберг и Хектор Мало. – В: Академичен форум Интегрална музикална теория 2014. София: НМА „Проф. Панчо Владигеров“, 2015, с. 119 – 135.
  17. Врангова, Снежина. От песен към художествена форма в инструменталната музика. Жанрова и стилистична траектория на песенността в развитието на инструменталното мислене. – В: Академичен форум Интегрална музикална теория 2015. София: НМА „Проф. Панчо Владигеров“, 2016, с. 119 – 135.
  18. Врангова, Снежина. Класическият инструментален романс в творчеството на Моцарт и Бетовен. Отношения жанр – структура – тема. – В: Алманах НМА, година 7 (2015), 2016, с. 116 – 129.
  19. Врангова, Снежина. Перспективи на инструменталната песенност в музиката на ХХ век. От традиция към променяща се техника и категориална трансформация. Доклад, представен на юбилейните четения на ИИзкуствознание към БАН, 14. април 2016.
  20. Врангова, Снежина. Жанрът дивертименто – проекции и динамика на класическата идея за „забавление“ в контекста на българската музикална култура през ХХ век. – В: Академичен форум Интегрална музикална теория 2016. София: НМА „Проф. Панчо Владигеров“, 2017, с. 132 – 148.
  21. Врангова, Снежина. Музикалният анализ в България в светлината на ХХI век. Идеи и актуални академични очертания на научната област в музикалнотеоретичните изследвания на Томи Кърклисийски. – В: Българско музикознание, 2018, №2, с. 80-90.
  22. Врангова, Снежина. Измерения на музикалния анализ в обучението по музика в началния етап на основната образователна степен. Теоретико-приложни и методически ракурси към процеса на формиране на музикални представи чрез категориите на изразността, структурата и жанра. Велико Търново: УИ „Св. св. Кирил и Методий“, 2019.
  23. Врангова-Петкова, Снежина. „Пассакалия и фуга“ для большого симфонического оркестра Здравко Манолова – вклад в европейские музыкально-творческие традиции XX в. – В: Вестник музыкальной науки. Т. 8, № 2. С. 144–156.
  24. Врангова, Снежина. Подходи към осмисляне на структурно- функционалната многозначност в песенните форми. – В: Алманах НМА, година 10 (2018). София: НМА, 2019, с. 130-154.
  25. Врангова-Петкова, Снежина. Закриване на документалната изложба „Станислав Монюшко – Това е моята година!“ и концерт с песни на полския композитор. По случай 200 години от рождението на Станислав Монюшко. – В: Литературен вестник, 2019, бр. 41, с. 3 – 4.
  26. Врангова, Снежина. Жанрови, стилистични и времепространствени траектории във вариациите върху докомпозиционен тематизъм (Любомир Пипков, „Пътуване из Албания” – шестнадесет картини върху една албанска песен за струнен оркестър). – В: Изкуствоведски четения, БАН, 2020.
  27. Врангова, Снежина. Дребните неща на фантазията. Формообразуващи рефлексии на модуса „quasi una fantasia” в Багатела оп. 33 №7 от Бетовен. – В: Светът на Бетовен, Бетовен и светът. Десети Академични пролетни четения, София, 2020.
  28. Врангова, Снежина. Жанрово-стилистични ракурси към структурно-функционалната организация на формата в Багатели op. 119 № 7 – 11 от Бетовен. – В: Алманах НМА, година 11 (2019). София: НМА, 2020.

 

Творчески изяви:

 

  1. Участие като хормайстор и корепетитор в постановъчните екипи на музикално-сценични заглавия на сцената на МДТ „Константин Кисимов“ Велико Търново и автор на програмни анотации и текстове за творбите, от 2011 до 2015 година, както следва:
  • Парашкев Хаджиев – „Службогонци“, 2010; Асен Карастоянов – „Българи от старо време“, 2011; Джузепе Верди – „Травиата“, 2011; Франц Лехар – „Веселата вдовица“, 2011; Имре Калман – „Графиня Марица“, 2012; Жак Офенбах – „Хубавата Елена“, 2013; Димитър Вълчев – „Двубой“, 2014; Имре Калман – „Царицата на чардаша“, 2014; Пал Абрахам – „Бал в Савой“, 2015; Йохан Щраус–син  – „Цигански барон”, 2016.
  • подготовка на хоровото участие в концертни програми и спектакли на сцената на МДТ „Константин Кисимов“ Велико Търново между 2010 и 2017 година
  • Автор и водещ на лектория – концерт „Моцарт за Моцарт. Музиката в писмата на композитора“ изнесен във Велико Търново и Габрово (08. 07. 2016; 26. 07. 2016; 01. 10. 2016) от солисти и оркестър на МДТ „Константин Кисимов“ с диригент Георги Патриков.
  1. Партниращ пианист в десетки концерти и конкурси за певци и инструменталисти, сред които:
  • Първо издание на Международен конкурс за инструменталисти „Млади изпълнители на класическа музика“ 7 – 8 юни 2014 година, Велико Търново.
  • Концерт на Александър Евстатиев, флейта с музика на ХХ век, 09. 05. 2013 година.
  • Концерт на Русалина Мочукова „Звездите на бъдещето“ в Старозагорска опера, 23.04.2016.
  • „Звукът на времето“ – международен конкурс за певци и инструменталисти, Велико Търново, 2020.

 

  1. Жури в международните конкурси за вокално и инструментално майсторство „Звезден сблъсък и звукът на времето“, Велико Търново, издания – 2017, 2018, 2019 година.
  2. Член на редакторския борд на Алманах НМА, години 6 – 11, редактор на монографиите: Каралийска–Тръпкова, Елена. Музикално-поетична образност, стилистични и интерпретационни особености в песенното творчество на Станислав Монюшко. София: НМА, 2018; Кърклисийски, Томи. Етюди за клавирна токата. Взаимоотношения между стил, жанр и форма в токати за пиано през ХХ –ХХI век. София: Хайни, 2019; Сборник доклади от юбилейната научна конференция по повод 25 години Специалност „Педагогика на обучението по музика” във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” 28 юни 2018. Велико Търново: УИ„Св. св. Кирил и Методий”, 2018.

 

Участие в национални и международни проекти:

  • Участие като академичен наставник и ментор в проекта на МОН „Студентски практики“, 2015.
  • Ръководител на художественотворчески проект, направление „издателска дейност на научни трудове и учебни пособия”: „От песен към художествена форма в инструменталната музика”, 2016.
  • Участие в Проект на Полски институт в София – издаване на монографичен труд за песенното творчество на Станислав Монюшко във връзка с 200 години от рождението му, 2019.
  • Представяне на книгата „Музикално-поетична образност, стилистични и интерпретационни особености в песенното творчество на Станислав Монюшко” от Елена Каралийска – 21.05.2019 в Полския институт в София – проект, финансиран от Полски институт, включен в съпътстващата програма на „Софийски музикални седмици” 2019.

 

Сподели

Партньори

Партньори

За НМА

Националната музикална академия “Проф. Панчо Владигеров” е единственото висше училище за професионални музиканти в България, което включва пълния спектър на музикално-теоретичните и изпълнителски специалности.

Бързи връзки

  • Профил на купувачa
  • Алумни
  • Финансови отчети
  • Управление на качеството
  • Доктор Хонорис Кауза
  • Кариерен Център

Адрес 1:

бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ № 94,
София 1505,

Адрес 2:

ул. „Людмил Стоянов“ № 6,
София 1505,

© 2021 NMA. All Rights Reserved.