През учебната 2021/2022 г. ЦЕНТЪРЪТ ЗА ПРОДЪЛЖАВАЩО ОБУЧЕНИЕ при НМА „Проф. Панчо Владигеров“ организира следните курсове за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти от средните общообразователни училища, училищата по изкуства и музикалните училища, съгласно Закона за предучилищно и училищно образование и НАРЕДБА № 15 от 22.07.2019 г. на МОН. Всеки курс осигурява 1 кредит.
Такса 72 лева (заплаща се в счетоводството на НМА или по банков път)
ЗАЯВЛЕНИЕ квалификационни курсове
Заявления за курс и документ за платена такса се подават на Kursove_nma@abv.bg
ХОРОВО ДИРИЖИРАНЕ – МЕТОДИЧЕСКИ АСПЕКТИ
Програма за обучение за повишаване квалификацията на учители по музика и начални учители в системата на СОУ
Ръководител на програмата – проф. д-р Адриана Благоева
Предлага се обучение по основи на хоровото дирижиране, което цели придобиването на основни мануални сръчности. Обучението има ясно изразена практическа и методическа насоченост. То е индивидуално, като обучаемият работи с преподавател и корепетитор върху конкретен репертоар.
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
ИНСТРУМЕНТАЛНО ИЗКУСТВО – МЕТОДИЧЕСКИ АСПЕКТИ
МЕТОДИКА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО… (всички изучавани в Академията инструменти)
Пиано, орган, чембало, цигулка, виола, виолончело, контрабас, арфа, флейта, обой, кларинет, фагот, валдхорна, тромпет, цугтромбон, туба, ударни инструменти, акордеон, китара.
Предлага се обучение с методическа насоченост, съобразено с нивото на подготовка на обучавания. Целта е както повишаване на техническите умения и изпълнителски възможности, така и усвояване на методически умения. Всеки курс осигурява 1 кредит.
Ръководители на програмата – преподаватели от Инструменталния факултет на НМА по съответните дисциплини.
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
КЛАВИРЕН СЪПРОВОД
Програма за обучение за повишаване квалификацията на преподаватели по клавирен съпровод и корепетитори в музикални училища и училища по изкуствата
Ръководител на програмата – проф. Атанас Атанасов
АНОТАЦИЯ
Програмата за обучение по клавирен съпровод има два раздела съобразно необходимостта от повишаване квалификацията на преподаватели по клавирен съпровод или корепетитори. С оглед на това разделение са формирани два отделни курса – теоретичен, обхващащ методиката на обучение по клавирен съпровод и практически, включващ работа върху конкретни музикални произведения за солов инструмент или глас с акомпанимент на пиано. Теоретичният курс е подходящ за преподавателите по клавирен съпровод, а практическият – за корепетиторите, но това е само препоръка. Обучаващият се има право на избор.
Всеки курс осигурява 1 кредит.
Методика на клавирния съпровод. Теоретичен курс
Теми:
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
I Клавирен съпровод. Практически курс
Предлага се обучение по клавирен съпровод с репертоар, сходен с овладявания по месторабота, като обхватът може да се разшири и с друг художествен репертоар по желание на обучавания. Целта е усъвършенстване техническото овладяване на инструмента и възможностите за интерпретация на различни стилове, а също и създаване на предпоставки за добро ансамблово музициране.
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
ВОКАЛНО ИЗКУСТВО – МЕТОДИЧЕСКИ АСПЕКТИ
Предлага се обучение с методическа насоченост, съобразено с нивото на подготовка на обучавания. Целта е както повишаване на техническите умения и изпълнителски възможности, така и усвояване на методически умения. Всеки курс осигурява 1 кредит.
Ръководители на програмата – преподаватели от Вокалния факултет на НМА.
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
ПРЕПОДАВАНЕ НА МУЗИКА – ФИЛОСОФСКИ, ПСИХОЛОГИЧЕСКИ И ПЕДАГОГИЧЕСКИ СТРАНИ
Ръководители на програмата – проф. д-р Иля Йончев, доц. д-р Йордан Банев
Теми:
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
ХАРМОНИЯ
I. Хармония. Практически курс
II. Хармония. Теоретичен курс
Ръководител на програмата – доц. д-р Николай Градев
АНОТАЦИЯ
Обучението по хармония има специфичното предназначение в системата на музикалното образование да възпитава у съвременния музикант висока професионална музикално-теоретична култура, усет за логика на музикалното мислене и развитие, представи за историко-стилистична обусловеност на музикално-езиковите закономерности, да формира необходимите на всеки музикант практически аспекти на творческо мислене.
Процесът на опознаване на хармонията протича в две насоки: практическа и научно-теоретична. Практическото усвояване на хармонията протича по метода на „работа с образци“ под формата на писмени упражнения и упражнения на пианото, насочени към овладяването на нормите на музикалния език от епохата на барока, виенския класицизъм и романтизма. Научно-теоретичното усвояване на хармонията включва лекционна форма, четене на научна литература и анализ на примери от музикалното творчество. Научната достоверност на обучението по хармония се основава на единството на логическо и историческо познание. Това налага съвременна преоценка на всички хармонически закономерности на историко-стилистичния принцип съобразно изменението на художествените виждания в музикалната практика.
I. Хармония. Практически курс
Цел и задачи:
Предлаганият практически курс по хармония представя в теоретичен и практически аспект основните теми, застъпени в практическия курс по хармония и методиката на тяхното преподаване на базата на примери от музикалното творчество от епохата на барока, виенския класицизъм и романтизма.
Теми:
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
II. Хармония. Теоретичен курс
Цел и задачи:
Предлаганият теоретичен курс по хармония представя в теоретичен и исторически аспект разбиранията на съвременната музикално-теоретична наука за основните хармонически категории и структури и методиката на тяхното преподаване на базата на примери от музикалното творчество от античността до наши дни.
Теми:
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
ПОЛИФОНИЯТА В МУЗИКАЛНАТА ИСТОРИЯ
Ръководител на програмата – проф. д-р Нева Кръстева
Теми:
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
ПРОБЛЕМИ НА МУЗИКАЛНИЯ АНАЛИЗ
Следдипломен клас-квалификация, предназначен за преподавателите в музикални училища и училища по изкуствата
Ръководител на програмата – доц. д-р Снежина Врангова-Петкова
АНОТАЦИЯ
Курсът обхваща проблеми, които са централни за разбирането на музиката – тематизъм и жанр. Първата категория се разглежда многостранно посредством функционалността и историческото, жанрово и структурно битие на тематизма. Втората – жанр – се представя чрез традициите и откритията в областта на клавирния концерт, вариациите и инструменталната песенност в българската музикална култура.
Теми:
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
ЖАНР И ФОРМА В МУЗИКАТА
Програма за обучение за повишаване на квалификацията
на преподаватели в музикални училища, училища по изкуствата
и в системата на основното и средното образование
Ръководител на програмата – доц. д-р Снежина Врангова-Петкова
АНОТАЦИЯ
Курсът е концентриран върху две от фундаменталните категории на музикалното изкуство и има за цел да ги представи като динамични, исторически-, стилово- и социално обусловени явления посредством вложената в тях съдържателност и изразните им възможности. Особено внимание се обръща върху комуникативните функции на жанра и формата и на значението им за разкриването на музикално семантичния пласт, както и ролята им за възможно най-широко контекстуализиране на процесите в музиката (универсални предпоставки, ситуация на възникване, допирни точки с други изкуства, вид общуване, подвластност на естетически и философски идеи, аргументация на конкретни изразни решения и др.).
Теми:
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
КОРЕНИТЕ НА МУЗИКАЛНИЯ МОДЕРНИЗЪМ
Ръководител на програмата – д-р Илия Граматиков
Теми:
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
МУЗИКАЛНО-СЛУХОВА ПЕДАГОГИКА – I
Програма за обучение за повишаване квалификацията на учители по музика и начални учители в системата на СОУ
Ръководител на програмата – проф. д-р Ангелина Петрова
ТЕОРЕТИЧНА И ПРАКТИЧЕСКА МУЗИКАЛНОСЛУХОВА ПОДГОТОВКА НА УЧИТЕЛЯ ПО МУЗИКА.
КОГНИТИВНИ И КОМПЮТЪРНИ ТЕХНОЛОГИИ
АНОТАЦИЯ
Музикалнослуховата подготовка на учителя по музика е съществен и актуален проблем: тази област е твърде различна от традиционния солфеж и от музикалнопедагогическите форми в предмета музика, взети като цяло. От нея зависят в немалка степен обаче практическите резултати, свързани с основните стандарти в предмета „музика“. Затова и тя трябва да отговаря също и на актуалните тенденции в поднасянето на елементите на музикалния нотопис и най-важното – да представи и създаде основни навици, които бъдещите педагози да създават в своите възпитаници.
Съвременните подходи, изградени помощта на мултимедия, на компютърен нотопис и компютърни технологии, развиват и елементите на музикалния слух в учениците, а също разкриват основните понятия, които се изучават по музика в областта на метроритъма, многогласа и елементите на многогласа, които те трябва да усвоят. Музикалнослуховата подготовка днес има актуални и различни измерения, които я поставят и във връзка, но и в дистанция от класическата традиция. Тя спомага за работата с мултимедийните и компютърни учебници по музика, подпомага учителя в конкретната му работа с учебното съдържание по музика и би спомогнала да се осъществи висока резултатност и атрактивност в работата му.
Теми:
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка
МУЗИКАЛНО-СЛУХОВА ПЕДАГОГИКА – II
Програма за обучение за повишаване квалификацията на педагогическите специалисти по солфеж
Ръководител на програмата – проф. д-р Ангелина Петрова
МУЗИКАЛНОСЛУХОВА ПРАКТИКА – АКТУАЛНИ МЕТОДИ
НА КОГНИТИВНАТА ПСИХОЛОГИЯ, МУЛТИМЕДИЯТА И КОМПЮТЪРНИТЕ ТЕХНОЛОГИИ В ПРЕПОДАВАНЕТО
НА СОЛФЕЖ
АНОТАЦИЯ
Съвременният солфеж в повечето европейски и американски центрове за музикално образование се опира на постиженията на съвременната когнитивна психология, невропсихология, за да се създават и обновяват начините на преподаване. От няколко десетилетия много активно се използват СD, компютърни и мултимедийни технологии. Музикалната памет, в нейното когнитивно моделиране и използването на психотехнически средства, е много съществен елемент от съвременния солфеж. Настоящият курс има задачата да обобщи и доведе до знанието на преподавателите по солфеж някои най-нови методи, използвани в Германия, Австрия, Франция и Русия. Най-активната и интригуваща област са мултимедийните форми, използването на частичен запис и особено бързо развиващата се част на солфеж, специфично насочен към усвояване на микротонална и кластърна, алеаторна и сонорна музика.
Спецификата на възприятието и съотношението на най-съвременната музика със специфичните форми на психологическо моделиране на музикалния слух и памет е един от най-интересните обекти в съвременния солфеж. Неотменна част от солфежа с поглед към разширяването на музикалното изпълнителство към бароковите форми, с усвояване на различни видове строй, или към езика на ХХ век е нов и все още неразработен клон на солфежа у нас.
Мултимедитийните и компютърни форми на подготовка и самоподготовка по солфеж, както и психологическото моделиране на този съществен предмет от музикалното образование, са свързани с развитието и бъдещето на тази дисциплина.
Теми:
Продължителност: 8 учебни часа и 8 часа самоподготовка