* * *
Тематичен фокус на изданието:
100 години от рождението на Лазар Николов и на Александър Райчев
Сборникът се посвещава на проф. д-р Анда Палиева по случай нейната 75-годишнина.
* * *
Редакционна колегия:
доц. д-р Илия Граматиков – съставител и главен редактор
проф. д-р Анда Палиева
проф. д-р Наташа Япова
проф. д-р Горица Найденова
проф. д-р Юлиян Куюмджиев
На корица:
Николай Майсторов – „XX век“ (1975, маслена живопис)
Предпечат:
Бойка Починкова
Печат:
Дайрект Сървисиз
* * *
Издава:
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“
Българска, първо издание, 2022
ISSN 1314-9261
* * *
От редакционния екип
Създателят на Академичните пролетни четения проф. д-р Анда Палиева на 75 години. За дълга към историята, която творим днес (9)
Проф. д-р Ангелина Петрова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИИИзк. – БАН)
Несподелени фрагменти от „идеологията“ на 70-те: двойственото дефиниране на публичността в „затворени“ партийни дискусии (1971, 1972, 1974) (12)
Доц. д.изк. Мария Костакева (Германия)
Митът за прикования Прометей като метафора на българската музика по време на желязната завеса (29)
Д-р Светлана Нейчева (Нидерландия)
Идеологията на противопоставянето в българското музикалнокултурно строителство (края на 1940-те – 1950-те години) – контекст, модел и практика. Два примера от вестник „Сталинско знаме“ (45)
Проф. д.изк. Милена Божикова (ИИИзк. – БАН)
По повод на западноевропейския манифест в музиката след 50-те години на ХХ век и някои негови български отражения (79)
Проф. д-р Наташа Япова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
За две шести симфонии: алеаториката като абсолютна музика (Константин Илиев) и херменевтиката като художествено намерение (Александър Райчев) (91)
Доц. д-р Снежина Врангова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Жанрът като идея „in progress“. Дивертименто концертанте за камерен оркестър (1968) от Лазар Николов в пресечната точка на „модела“, творческия идеал и отраженията на историческото време (109)
Проф. д-р Нева Кръстева (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Трифон Силяновски: Iustitia fidei и музиката на „безусловно вложеното“ (134)
Мария Волченкова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Ранните решения на Георги Арнаудов в концертния жанр като търсене на възможен идеал за индивидуалния му стил (147)
Проф. д.изк. Стефан Хърков (ШУ „Епископ Константин Преславски“, СУ „Св. Климент Охридски“)
Естетически позиции, вяра и идеология: щрихи към биографията на Марин Чонев (по повод на деветдесетата годишнина от рождението му) (156)
Д-р Веселина Антонова (Русенска опера)
„Бивши хора“ – основатели на симфоничния оркестър и операта в Русе (171)
Проф. д.изк. Розмари Стателова (ИИИзк. – БАН)
Релацията „идеал – идеология“ при политическата песен: един частен случай (192)
Проф. д-р Горица Найденова (ИИИзк. – БАН, НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Идеалът на музикалните фолклористи в идеологемната решетка на „народната“ художествена самодейност между 1954 и 1959 година (197)
Д-р Станимира Уидърз (Alumna на Академията за творчески и изпълнителски изкуства към Лайденския университет – Нидерландия)
По следите на една идея: проблеми на чуждестранната етномузикология с „българския случай“ (215)
Д.изк. Олга Маркова (НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, СУ „Св. Климент Охридски“)
Проф. д-р Емилия Коларова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Между идеята и идеологията. Филмът „Привързаният балон“ на Йордан Радичков, Бинка Желязкова и Симеон Пиронков (257)
Проф. д.изк. Камелия Николова (НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“, ИИИзк. – БАН)
Театърът на Леон Даниел – идеал vs. идеология (273)
Галя Йотова
Обиталища. Музикалното пространство, конструиращо личната идеология на композитора Божидар Спасов (фотографски опит) (291)
Гл. ас. д-р Кирил Василев (СУ „Св. Климент Охридски“)
Музиката като идеал, тема и сюжет в българската живопис (309)
Проф. Михаил Неделчев (НБУ)
Музиката, поезията, живописта на екстаза: тематична доминанта, стилова характеристика или израз на художествена идеология? (331)
Д-р Албена Найденова (Австрия)
Владимир Панчев: „Животът ми е в музиката и в откритията на нейния прекрасен свят“ (348)