Катедра „История на музиката и етномузикология“ към Теоретико-композиторския и диригентски факултет в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ за 12-и път организира научната конференция „Докторантски четения“, която ще се проведе на 16 и 17 май 2024 г.
ПРОГРАМА НА КОНФЕРЕНЦИЯТА
16 май 2024, четвъртък зала № 48
Първо заседание, 9:00 – 10:15
1. Мила Николаева Михова – НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИФ,
Клавирна катедра
Сонатите за пиано на Лазар Николов: обединяващо звено в творчеството на композитора и начална точка по пътя към „чистия стил“
2. Михаела Таскова Колева – НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ТКДФ
Жанрова интерпретация и композиционни подходи в Соната за цигулка и пиано №3 (1989) от Пенчо Стоянов
3. Цуей Дзинхуей – АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ – Пловдив, факултет „Музикална педагогика“, катедра „Пиано и акордеон“
Приложение на оперни елементи в китайската клавирна музика
4. Тун Ицан – НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИФ, катедра „Камерна музика и съпровод“
Настоящото развитие на акомпанимента в Китай. Коментар на решаването на акомпаняторски трудности
5. Надежда Христова Йоцова – ЮЗУ „Неофит Рилски“ – Благоевград,
Факултет по изкуствата, катедра „Музика“
Димитър Ненов за принципите на клавирната техника – непозната кореспонденция с А. Щапов
6. Джан Джинченг – НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИФ, Клавирна катедра
Влиянието на традиционите китайски инструменти в творчеството на Чу Ванхуа. Върху примера на Прелюд за пиано “Напев на цитра и сяо” из „Шест прелюдии за пиано“
КАФЕ ПАУЗА 10:15 – 10:30
ВТОРО ЗАСЕДАНИЕ, 10:30 – 12:00
1. Александра Стоянова Дичева, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ,
катедра „Класическо пеене“, специалност Камерно пеене-пиано
Тодор Попов – вокален цикъл „Край пътя“ – „I“ („Ръката ти в ръката ми тъгува…“) – анализ и ансамблово-изпълнителски предизвикателства
2. Василена Димитрова Атанасова, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Поривът на младостта в ранното камерно-вокално творчество на Рихард Щраус
3. Яна Даниелова Василева, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Конкурсът по камерно пеене „Панчо Владигеров“ и трудностите по пътя към камерно-вокалното музициране
4. Ева Перчемлиева-Тъканова, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Работа по спецификите и логопедичните особености на произношението на текст на български език при изпълнение на вокална музика и съпоставяне с произношението на най-използваните езици в оперната литература. Примери от соловите песни на Иван Спасов.
5. Тан Чунтинг, НМА “Проф. Панчо Владигеров”, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Музикален стил и интерпретация на художествената песен „Носталгия по дома“ от Хуан Дзъ
6. Ли Яйкай, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Анализ на дуета „Лунна светлина като вода“ от операта „Изтезание със сандалово дърво“ на Ли Юнта
7. Суън Шоу, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Значението на китайските художествени песни за вокалното обучение по музика
ОБЕДНА ПОЧИВКА, 12:15 – 12:45
ТРЕТО ЗАСЕДАНИЕ, 12:45 – 14:30
1. Мадлен Янкова Цанков, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Руслан Райчев – мястото на именития български диригент в историята на Национален музикален театър „Стефан Македонски“
2. Явор Георгиев Радованов, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ,
Музикално-сценично изкуство
Жанрово и стилово разнообразие в камерния мюзикъл за деца „Славеят“ от Р. Бояджиев-син. Употребата на различни музикални инструменти и обединението им с вокалните партии в изграждането на музикалната драматургия
3. Десислава Владимирова Христова, БАН, Институт за изследване на изкуствата, ИГ „Музикално-сценични изкуства“, сектор „Музика“
Ролята и значението на певците за създаването и релизирането на мюзикъла „Здравей! Как си, приятелю?“
4. Антоанета Добрева-Векилска, НМА “Проф. Панчо Владигеров”, ВФ,
катедра „Класическо пеене“
Структура и приложение на „Пирамидалния принцип“ в самостоятелната работа на синтетичния изпълнител
5. Сю Чан, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Анализ на певческите характеристики на вокалния цикъл „Цигански песни“ от Йоханес Брамс
6. Сун Линсяо, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Изследване на любовните песни на Шуман. Анализ на „Lied der Suleika“(Песен на Зулейка) от вокалния цикъл „Мирти“ по стихове на Й. В. Гьоте
7. Сима Чи, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Творчески характеристики и вокален стил на Шумановите художествени песни
КАФЕ ПАУЗА 14:30 – 14:45
ЧЕТВЪРТО ЗАСЕДАНИЕ, 14:45 – 16:00
1. Регина-Октавия Иванова, БАН, Институт за изследване на изкуствата
Музикални проблеми при превода на църковнославянски език и техните решения в Ирмологий на Ангел Иванов Севлиевец (XIX век)
2. Мартина Живкова Чанева, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, катедра „Струнни инструменти“
Потребност от методически подход за комплексна подготовка при сценична изява на цигуларя
3. Александър Руменов Ботушаров, НМА “Проф. Панчо Владигеров”, ИФ, Клавирна катедра
Eстетическа и социална функция на термина „le bon goût“ във френската барокова музика и клавесинна традиция
4. Сюеша Сонг, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИФ, Клавирна катедра
„Хани любовна песен“ за пиано от Джан Джао. Структурни и фактурни особености
5. Зихао Лин, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИФ, катедра „Духови и ударни инструменти“
Музикално-структурен анализ на първа част от Соната за кларинет и пиано в ми бемол мажор, оп. 120 № 2 на Йоханес Брамс
КАФЕ ПАУЗА 16:00 – 16:15
ПЕТО ЗАСЕДАНИЕ 16:15 – 18:00
1. Яо Юцан, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИФ
Новаторския подход на Вебер в произведенията за кларинет от ранния романтизъм
2. Джан Пин, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ТКДФ, катедра „История на музиката и етномузикология“
Поява и развитие на инструмента янцин в Китай
3. Чон Со Йонг, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИФ, катедра „Струнни ивструменти“
Корейският композитор Исанг Юн – изследване на 12-тонова техника и техниката на основния тон в неговото произведение „Кралска тема“ за соло цигулка
4. Юе Синсин, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ТКДФ, Оперно-симфонично дирижиране
Творческите характеристики на първата част от Концерт за цигулка №1 на Панчо Владигеров
5. Джао Хаоченг, НМА “Проф. Панчо Владигеров“, ИФ, катедра „Духови и ударни инструменти“
Художествени и технически изисквания в пиесата за обой и пиано „Solo de concert 3“ от Гюстав Вогт
6. Кунян Ли, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИФ, катедра „Духови и ударни инструменти“
Изпълнителски и интерпретационни проблеми в Соната за кларинет и пиано от Леонард Бърнстейн, първа част
7. Уанг Джунран, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Техниката „Рун Цян“ в изпълнението на художествени песни по древни китайски стихове
ПРОГРАМА НА КОНФЕРЕНЦИЯТА – ВТОРИ ДЕН
17 МАЙ 2024, ПЕТЪК, АУДИТОРИЯ 48
ПЪРВО ЗАСЕДАНИЕ 9:00 – 10:30
1. Ева Николаева Николова, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ТКДФ, катедра „Дирижиране и композиция“
NFT пазари в модерната музикална индустрия
2. Василена Бисерова Валентинова, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ТКДФ, катедра „Теория на музиката“
Ролята на звука за емоционалните преживявания на играча във видео игрите
3. Станимир Тихомиров Иванов, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ТКДФ
5G – същност, развитие и влияние върху аудио-визуалните медии
4. Диян Найденов Генчев, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ТКДФ,
катедра „Теория на музиката“
Амбисоникс – гъвкаво решение за звукозапис, предназначен за триизмерно възпроизвеждане
5. Кристина Стоянова, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ТКДФ
Основи на музикалнослуховото обучение според унгарската методика по системата на Золтан Кодай. Релативна солмизация и полифоничен подход към многогласа в метода „Кодай“
6. Петър Дундаков, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ТКДФ, катедра „Дирижиране и композиция“
Практически въпроси на музикалната композиция в контекста на кинодраматургията
КАФЕ ПАУЗА 10:30 – 10:45
ВТОРО ЗАСЕДАНИЕ 10:45 – 12:00
1. Ма Байсюе, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Произход и развитие на китайската традиционна опера
2. Чен Чуаниуе, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Развитие на китайската опера през четиридесетте години на XX век. Операта „Цюз“ от Хуанг Юанлуо.
3. Ли Ай, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Анализ на китайската оригинална опера „Град Дяою“ и певческите характеристики на нейната сопранова роля
4. Дзан Юнян, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Анализ на развитието и еволюцията на оригиналните опери в Източен Китай
5. Лиу Ю Ки, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Творчески и изпълнителски характеристики на художествените образи в операта “Планината Имън”
ОБЕДНА ПОЧИВКА, 12:15 – 12:45
ТРЕТО ЗАСЕДАНИЕ, 12:45 – 14:30
1. Ванг Рюйксю, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Към въпроса за създаване и развитие на китайската опера
2. Гу Сун Кун, НМА “Проф. Панчо Владигеров”, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Възходът на китайския оригинален музикален театър
3. Цуей Йоушън, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Ранната китайска опера – китайските детски опери и танцови пиеси
4. Уенг Тинг, АМТИИ „Проф. Асен Диамандиев“ – Пловдив, факултет „Музикален фолклор и хореография“ (МФХ); катедра „Хореография“
Съвременният китайски танц – творчески тенденции и практически насоки на развитие
5. Лу Куан, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Изследване на спецификите в пеенето на китайски език в контекста на развитието на операта в Китай
6. Джан Шихао, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Творчески анализ на китайската древна поезия и художествените песни от гледна точка на естетиката на съвременната музика
7. Шу Вендже, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Революция и любов в китайската Червена опера – от операта „Герои“
КАФЕ ПАУЗА 14:15 – 14:30
ЧЕТВЪРТО ЗАСЕДАНИЕ 14:30 – 15:45
1. Петя Стаменова Станчева, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ,
катедра „Поп и джаз изкуство“
Взаимодействие и взаимносвързаност на популярната музика и джаза
2. Васил Делиев, НМА “Проф. Панчо Владигеров”, ВФ, катедра „Поп и джаз изкуство“
Авторски теми, свързани с българския фолклор, в ранното инструментално творчество на Милчо Левиев
3. Жонг Шиюнг, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Поп и джаз изкуство“
Развитието на джаза в Хонконг
4. Ван Дан, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИФ, катедра „Духови и ударни инструменти“
Китайски национални ударни инструменти и техните форми на изпълнение 5. Та Линфу, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ТКДФ, катедра „Дирижиране и композиция“
Особености и развитие на китайския народен оркестър
6. Ксяофан Сун, АМТИИ „Проф. А. Диамандиев“ – Пловдив, факултет „Музикален фолклор и хореография“, катедра „Хореография“
Изпълнителско изкуство в модерния танц и интерпретация на характеристиките на музикалната структура
КАФЕ ПАУЗА 15:45 – 16:00
ПЕТО ИЗДАНИЕ 16:00 – 18:00
1. Ма Къ, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Дон Отавио и двете версии на операта „Дон Жуан“ от Моцарт
2. Рюнг Ванг, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Анализ на драматургичния стил, музикалния образ и певческото изпълнение на сопрановата роля на Мими в операта „Бохеми“
3. Джин Ши, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Контрастът между трагичните женски образи в оперите „Траур“ от Ши Гуаннан и „Травиата“ от Джузепе Верди. Изграждане на образите в различен културен контекст
4. Уан Тинтин, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Множеството версии на финала на операта „Турандот“ от Пучини
5. Ли Йенгъ, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Изучаването на класическо пеене в китайските университети,
по-специално в Централната консерватория по музика в Пекин
6. Ю Тинг, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Съвременният китайски композитор Лу Руню – творчество и новаторски подход
7. Ян Дзиня, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ, катедра „Класическо пеене“
Стилистични и интерпретационни характеристики на съвременни китайски художествени песни, композирани по стихове от епохата на династиите Тан и Сун
8. Джао Зимънг, НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ВФ
Приносът на Шанг Дейи за създаването на китайска колоратурна вокална музика
Участници във форума могат да бъдат както редовни докторанти, така и докторанти на свободна подготовка, работещи в областта на музикалната наука или свързани с нея изследователски сфери.
Очакваме вашите заявки за участие с посочени: три имена на автора; наименование на висшето училище и института/факултета, към който се осъществява докторантурата; заглавие на предлаганата тема; координати за обратна връзка (електронен адрес и телефон).
И тази година се предвижда издаване на сборник с докладите от форума. В окончателния си вид материалите трябва да бъдат с обем до 10 стандартни страници (1800 знака на страница с интервалите, шрифт Times New Roman, размер 14 pt, междуредие 1,5), изготвени според общоприетите изисквания за научна публикация (с коректно и пълно изписани в бележки под линия библиографски справки за цитиранията и за въведения научен апарат). Илюстративните материали към текста (изображения, нотни примери, схеми, графики и др.) е необходимо да бъдат приложени като отделни файлове в резолюция от минимум 300 dpi.
Заявки за участие се приемат до 9 май 2024 г. на електронна поща: dchetenianma@abv.bg
*Заявката изтеглете от тук: Докторантски четения 2024 – ЗАЯВКА
Срок за изпращане на окончателните писмени варианти на докладите:
16 юни 2024
Редакционният екип си запазва правото да селектира темите, които ще бъдат включени в сборника към проведената конференция. Авторите на одобрените за публикация материали е необходимо да заплатят такса в размер на 72 лв. (с включено ДДС).