* * *
Съставител и редактор:
проф. д-р Анда Палиева
Превод на резюметата на английски:
Северин Василев
Корица:
Елена Жекова
Предпечат:
Бойка Починкова
Печат:
Дайрект Сървисиз
* * *
Издава:
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ / „Марс 09“
Българска, първо издание, 2017
ISSN 1314-9261
* * *
От съставителя (9)
Проф. д-р Наташа Япова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Две тези относно българската музика и българския символизъм (11)
Проф. д-р Михаил Неделчев (НБУ)
Присъстващи и отсъстващи школи и направления на късния литературен модернизъм в 20-те – 30-те години (26)
Проф. д-р Нева Кръстева (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Тоналността като заглавие на литературна творба. Сis moll на Пенчо Славейков (66)
Проф. д.изк. Кристина Япова (ИИИзк. – БАН)
Изопачаването и неговите прояви в историческото съзнание (върху примера на църковната музика в България от 20-те и 30-те години) (79)
Васил Макаринов (Национален политехнически музей)
Родното, модернизмът и неокласицизмът в архитектурата на България през 1920-те и 1930-те години (91)
Проф. д-р Александър Грозев (НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“)
Българското кино между подражателството и модерността (108)
Д-р Таня Станева
Основни тенденции в българското изобразително изкуство през 20-те и 30-те години на ХХ век (123)
Д-р Светлана Нейчева (Холандия)
Към въпроса за генезиса на модерното в естетическото и творческото мислене на Димитър Ненов през 20-те и началото на 30-те години (134)
Гл. ас. д-р Полина Антонова (ИИИзк. – БАН)
Непознати фрагменти от словесния архив на Димитър Ненов (1901 – 1953) (169)
Проф. д-р Ромео Смилков (АМТИИ – Пловдив)
Четири пиеси за пиано от „дрезденския период“ на Димитър Ненов (182)
Божидар Добрев (Германия, България)
Енигмата Хераклит Несторов в рамката на българската музика през 20 – 30-те години на ХХ век (187)
Проф. д-р Ангелина Петрова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“, ИИИзк. – БАН)
Стоян Брашованов и неговата дисертация „За ритмиката и метриката на българската народна песен“ от 1922 – щрих към основите на музикологията унас (196)
Проф. д.изк. Eлисавета Вълчинова-Чендова (НБУ, ИИИзк. – БАН)
Още за диалога България – Европа в българската музика между двете световни войни (из професионалната кореспонденция на Петко Стайнов) (204)
Проф. д-р Емилия Коларова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Любомир Пипков в Париж и диалогът „традиция – модерност“ (221)
Проф. Павел Герджиков (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Накратко за първите ми срещи с вокалната лирика на Любомир Пипков (229)
Проф. д.изк. Виолета Дечева (НБУ)
Музикалното измерение в театъра на Райнхард, или за съучастието на Панчо Владигеров в неговото създаване (232)
Проф. д-р Дарина Василева (ШУ „Епископ Константин Преславски“ – Шумен)
За някои социално-психологически аспекти на взаимодействие между изкуство и публика. Българският оперен театър в началото на ХХ век (244)
Проф. д-р Боянка Арнаудова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
За българския балет, за историческия модел Змей и Яна и първосъздателя Анастас Петров (255)
Доц. д-р Боряна Мангова (СУ „Св. Климент Охридски“)
Дейността на Народната опера като обект на отражение в сп. Златорог (1920 – 1943) (268)
Проф. д.изк. Розмари Стателова
За един феномен в българската популярна музика през 20-те и 30-те години на ХХ век:: 120 години от рождението на Аспарух Лешников (282)
Проф. д-р Милена Шушулова-Павлова (НБУ)
Полагане на основите на българската клавирна школа (20-те и 30-те години на ХХ в.). Андрей Стоянов и Иван Торчанов – проводници на европейските традиции в българската клавирна култура (289)
Доц. д-р Стефка Венкова (ИИИзк. – БАН)
Основополагащата дейност на Николай Ив. Николаев в българската църковна музика в началото на ХХ век (302)
Д-р Албена Найденова (Виена)
За комплексността на музикалния интелект на първия български професионален
кларинетист Симеон Панчев (1898 – 1952) (316)
Гл. ас. д-р Петя Стефанова (РУ „Ангел Кънчев“ – Русе)
Нено Димов и духът на музикалното време (322)
Гл. ас. д-р Диана Данова-Дамянова (ИИИзк. – БАН)
Христо Илиев/Леков и Константин Загоров – казанлъшката жилка в записваческата група на Васил Стоин (328)
Доц. д-р Росица Драганова (ИИИзк. – БАН, Френски колеж „Виктор Юго“)
За една тетрадка по „нотно пение“ от 1935/36 учебна година (344)
Резюмета на английски език (353)