* * *
Съставител и главен редактор:
проф. д-р Анда Палиева
Предпечат:
Бойка Починкова
* * *
Издава:
Национална музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ / „Марс 09“
Българска, първо издание, 2011
ISSN 1314-9261 / ISBN 978-954-2925-05-7
* * *
От съставителя
Къде сме днес (11)
I. МЕТОДИЧЕСКИ ПРОБЛЕМИ И ИДЕИ В ПРЕПОДАВАТЕЛСКАТА РАБОТА
Проф. д.изк. Елисавета Вълчинова-Чендова (НБУ, ИИИзк. – БАН)
Българската професионална музикална култура и композиторското творчество в контекста на своето време (един възможен методически подход) (13)
Доц. д-р Наталия Рашкова (Институт за етнология и фолклористика с Етнографски музей при БАН, ПУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив)
Музикални общности в интернет: изследователски рефлексии върху студентски курсови работи (23)
Гл. ас. д-р Яна Янкова (ПУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив)
Обучението по история на музиката в мрежова информационно-образователна среда (31)
Доц. д-р Румяна Каракостова (ИИИзк. – БАН)
Специализираният курс по мюзикъл – тематични посоки (38)
Д-р Албена Найденова (Виена)
За някои специфични аспекти от историята на музикалната култура като база за подпомагане на учебния процес в дисциплината „музикална терапия“ (45)
Гл. ас. д-р Антония Балева (ПУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив)
История на музиката в контекста на музикалнопедагогическото образование (49)
Диана Русева (НУИ „Панайот Пипков“ – Плевен)
Интерактивни методи и подходи в часовете по история на музиката (56)
Маг. Десислава Добрева (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Национални стандарти за музикално обучение в САЩ (66)
Гл. ас. д-р Антония Балева (ПУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив)
За учителя и музикалното общуване. В памет на Ленард Бърнстейн (79)
Даниел Иванов (НГДЕК „Константин-Кирил Философ“ – София)
Методика при работата с младежки ортодоксален хор (84)
II. НАУЧНОПРАКТИЧЕСКИ РАЗРАБОТКИ
Проф. д.изк. Светлана Куюмджиева (ИИИзк. – БАН)
Необходимо ли ни е изучаването на старата българска музика? (91)
Доц. д-р Юлиан Куюмджиев (АМТИИ – Пловдив)
„Няколко думи върху техническото устройство и произхождението на българския черковен напев“ от Георги Байданов – превод и авторство (101)
Проф. д-р Лидия Литова-Николова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Михаил Арнаудов и „Веда Словена“ (112)
Доц. д-р Стефана Георгиева (Тракийски университет – Стара Загора)
Загребският Glasbeni zavod като историческо средище на българо-хърватските музикалнокултурни връзки (129)
Мария Бояджиева-Луизова
Модерно и съвременно като проблем на историята на българската музика (141)
Проф. д-р Наташа Япова (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Три тезиса върху Трифон Силяновски и суспендирането на понятието за българска национална школа (162)
Проф. д.изк. Иван Хлебаров
Камерната симфония на Симеон Пиронков или опитът за редуциране на интонационния свят на музикалната творба (170)
Лилия Крачева (НМУ „Любомир Пипков“ – София)
Комуникационната среда като фактор за развитие на изпълнителската практика (176)
Д-р Лазаринка Настева (ПУ „Паисий Хилендарски“ – Пловдив)
Популяризация на клавирната музика в българския периодичен печат от краевековието (XIX – XX век) (189)
Петър Мавров (Национално училище по изкуствата – Варна)
За автобиографичните бележки на Добри Христов от 1933 година до професор Стоян Брашованов или за една известна биография в авторски конспект (206)
Доц. д-р Горица Найденова (ИИИзк. – БАН)
Проф. Стоян Джуджев между 1944 и 1956 г. Ситуацията в българската музикална фолклористика (2018)
Гл. ас. д-р Мануела Бончева (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Инструментът – кукла или куклата – инструмент (етноложки прочит на употребите на български традиционни инструменти в учебните практики на класовете по актьорско майсторство за куклен театър в НАТФИЗ) (228)
Д-р Диана Данова-Дамянова (ИИИзк. – БАН, СУ „Св. Климент Охридски“)
Някои проблеми на записването/съхранението и популяризирането/разпространението на музикален фолклор (235)
III. ФРАГМЕНТИ НОВА МУЗИКА
Илия Граматиков (НМА „Проф. Панчо Владигеров“)
Аспекти на репрезентативността и глобализма в Пасион по Марко на Освалдо Голихов (243)
Проф. д.изк. Мария Костакева (Кьолн)
Идеята за апокалиптичното в новата музика или нов вид експресивност? Някои мисли във връзка с композиционния метод на Адриана Хьолски (259)
Предложения от дискусиите на двете кръгли маси (резюме) (280)