Проф. АНАТОЛИ КРЪСТЕВ

Завършва Консерватория в Тунис при Гвидо Еврайт и Държавна музикална академия в София (в класа на проф. Велко Карастоянов). Специализира при Андре Навара и Янош Старкър. От 1972 г. преподава в НМА "П.Владигеров", където и в момента е професор и зам.-ректор.

Ръководи майсторски класове във Франция, Англия, Белгия, САЩ, Корея, Гърция, Португалия, Бразилия, Македония, Сърбия и др.

Почетен президент е на Академията за млади таланти в Марсилия (заедно с Я. Старкър и Морис Баке), член е на жури в международните конкурси във Ваймар и Прага ("Пражка пролет"), Бразилия и др.

Има многобройни награди и отличия от конкурси, фестивали, форуми. Носител е на Кристална лира (2004) и Златна лира (2007) на СБМТД и Наградата „Златна муза" (2007). Негови възпитаници са солиращи артисти, концертмайстори и оркестранти - на най-реномирани подиуми, в престижни състави, както и педагози във висши музикални училища и университети - в Европа, Северна и Южна Америка, Азия, Африка.

Категоричният професионализъм, яркият артистизъм и впечатляващият репертоар отвеждат Анатоли Кръстев към най-известните подиуми у нас и в чужбина (Европа, Америка, Азия и Африка). Солист е на всички български и редица европейски и американски оркестри. Международната концертна дейност на Кръстев включва още участия във фестивали (Фландърски-Белгия, Международните срещи на виолончелисти в Рио де Жанейро, Бразилия и др.), солови рецитали и музициране с известни артисти (Юри Башмет, Минчо Минчев, Стойка Миланова, Боян Воденичаров, Дороти Дороу, Валтер Буйкенс, Робер Гроло и др.) и диригенти (Ури Майер, Дьорд Лехел, Йосиф Конта, Арнолд Кац, Добрин Петков, Димитър Манолов, Васил Казанджиев, Георги Димитров, Емил Табаков, Милен Начев и др).

От 2000 г. Кръстев основава (с Йосиф Радионов и Майер Франк) клавирното трио "Кинор", а от 2002 - виолончеловия ансамбъл "Cellissimo" (с Калина Кръстева и Атанас Кръстев).

Осъществил е голям брой премиери. Регистрирал е над 25 грамофонни плочи и компактдиска в български и чуждестранни звукозаписни фирми (САЩ, Холандия, Германия, Канада и др.). Многобройни са записите на Кръстев в радио и телевизионни станции на България, Франция, Белгия, Русия, Унгария, Гърция, Бразилия, Виетнам и др. Дискът му с концертите на Сен Санс, Шуман и "Рококо вариации" на Чайковски бе номиниран от парижкото списание "Repertoire" с най-високите оценки и със суперлативи, каквито винаги е предизвиквало неговото изкуство сред публиката и критиката, поставяща виолончелиста редом с най-големите музиканти на нашето време.

Един от последните дискове на Анатоли Кръстев (издание на "Classics Collection"- "Forever Gold") е комплектуван от негов запис на Концерта на Дворжак в си минор и запис на Андре Навара - Концерта от Елгар.

"Както и в записите на Навара и Старкър, при Анатоли Кръстев са забележителни: устремната и властна атака, дълбочината и стабилността на звукоизвличането, експресивното и същевременно контролирано фразиране, освободеният, взривяващ, но, заедно с това уравновесен, израз на неговото, звучащо ту драматично, ту елегично (но - винаги възвишено!) виолончело!" ("Репертоар дю диск"Париж)

"Без съмнение, една от големите фигури на виолончеловото изкуство, Кръстев е личност, излъчваща рядко срещана сила. Пълното себераздаване в свиренето и способността му да достига върховна изразителност са категорично негови основни характеристики...При него дори виртуозните моменти са наситени с музика...Това е един огромен талант...Изпълнение превъзходно, могъщо от всички гледни точки. Срещнахме се с инструментализъм от висока класа , с музикална стихия, белязана от топлота и вдъхновена поезия. Изключително представяне на голям артист." ("Либр белжик" - Брюксел

"Още в първите тактове на солиста Анатоли Кръстев в концерта на Дворжак стана ясно, че имаме среща с голям майстор. Възхитихме се на неговия невероятно виртуозен начин на свирене и на експресивността на тоноизвличането. Първокласен концерт!"("Зондерхаузен - Германия)

"На Фландърския фестивал се срещнахме с първокласен виолончелист - с изключително богатия талант на Ан. Кръстев. Кръстев притежава всеобхватен възглед, както за цялостната структура, така и за най-малките детайли в интерпретацията. В изграждането и извайването на мелодичните линии, на лиричните епизоди, в подчертаването на динамичните контрасти, в изразителността на рубатите - във всичко откриваме надарената личност. Той "пее" на своя инструмент - най-вече в магическите пианисими." ("Хет фолк" - Гант)

"Увлечението, с което Анатоли Кръстев ваятелствуваше над инструмента, омагьосващо сетивата като в рядък миг на творчески екстаз, за сетен път ни увери, че сцената е просто "в кръвта" на този музикант...Едно необозримо амплоа..." ("Култура" - София) 

« Назад